Alla inlägg den 16 september 2008

Av Emelie - 16 september 2008 09:49

ja, jag kan ju inte inte lägga till att jag igår såg en mycket spännande liten stor varelse. På min spatserartur nästan hemma så går jag över en liten bro, och vad var det som låg där mitt på vägen?

En leopard-geropard-snigel! oooooooh!

Den södermanländska svenska faunan är ett stort mysterium för mig.

Snigeln, som inte hade nåt skal,  var ca 10 cm lång och hade alltså mönstring som en giraff/leopard/geopard över hela sig men var i övrigt (ja, vad säger man ) - "Snigelfärgad" ?

Mycket tokigt tyckte jag.

Mitt djurbibliotek i skallen har kraftigt utökats sen jag flyttade ner hit i juni.

* Socialt inkompetent igelkott. Såg dock min allra första igelkott i Umeå, på väg hem från affären med Puh. Spännande. Den var dock ikke socialt handikappad som denna.

*Mördarsniglar. Bäst att hålla sig på god sida med dem ;)

*He-man/Hulken -spindlar. Ja överallt finns de på huset dör vi bor. Men värst var trots allt 5-kronors-monstret vi såg i vasken. "Urbas"!

*Hjort-rumpa. Ja en sån såg Vovven och jag då vi var ute och gick, det prasslade till och suddenly såg vi arslet på en hjort hoppa in i mellan buskarna 5 meter bort. Varför såg vi inte fejjan? (Vilken svensk stavar emellan med "i" - sorry  - point taken ;) )

*Fräs-svanar. Också under en promenad m vovven, där låg de, svanfamiljen, o väl när de såg oss, blev det ett himla fräsande o väsande. Vi pös som luft ur en ballong. *Zooom*

*Disney-skalbaggar . Alla möjliga färger? Neh men röda små saker som vandrar runt. Och nej, det är inga nyckelpigor.

*Giraff/Geopard/leopard- snigel.


Ja, vad ska man säga. Jag har lärt mig mycket om djurlivet i Södermanland:)


Uppdaterar vid nya vilda animal encounters. hihi

Av Emelie - 16 september 2008 09:35

Ja, jag fick en kommentar av lilla S. Och hon hade sett i Spanien hur de har hundar och katter i glasmontrar och som därifrån säljs till ja, i princip de som kan betala för dem. Det är sorgligt, det minns jag att jag såg när jag var i Alicante ocskå, Vi gick in och klappade på dem, de små hundvalparna som klängde och hängde på burdörrarna. Man ville bara ta hem dem allihop. Usch - man blir lessen i ögat.


Nyköping har börjat bli kallt nu, burrburr. Fram med vantar och.. ja inte mössa kanske men halsduk iaf. Och då kom Emelie ju på att hon vill minsann ha nya vantar. Och dem tror hon att hon ska sticka själv :D Vi får se hur det går. Jag vill ha vinröda vantar. Men vi får se, när jag hittat garn som passar och de sen är "klara" så ska jag lägga upp dem så får ni se verket. Haha. Igår var jag o kollade på nya brillor också, för ja.. jag ställde ju knät på glasögonen jag redan har av nån dum anledning.

Iiiiinte så smart. DyRt!


Var därför hos optikern igår och kikade, fick priset för två par, de har nåt erbjudande där jag går, på 3896 pix. tackartackar... suck.

Menmen, det är ju roligt också, lite förnyelse liksom. Så irmogon ska jag ta med en kompis o gå o kika på bågarna. Hmm... synfel borde vara ett handikapp  - och då borde jag få köp-stöd till dem tycker jag. hihi.

Hur som helst, hade jag ju haft mina glajjor ett bra tag så det kanske e dags för nya i vilket fall som helst.. Eller ?


Jaja, funderar vidare på den frågan. Nu ska jag baka iaf. Gjorde ett tappert försök att baka bullar igår, kanelbullar alltså. Det gick mindre bra. Oturen förföljer mig i rask takt.
Ja, jag slog ju på "S, ja ni vet snabbuppvärmning. och det var väl bra.. men det måste man ju byta sen.  Gjorde jag det ?

Nixpix...

Så det slutade med mindre ljusbruna degklumpar. Jag blev sur - men tryckte ändå i mig 4 degbollar. HA!

Så idag, ska jag baka bröd istället. Det är jag bättre på, och ska inte! använda snabbknappen.


Ha en mysig dag evrybaady.

Kram!

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Omröstning

Det är så kul när nån kikar förbi ens lilla krypin. Det skulle vara roligt att höra från er och veta lite om vilka ni är :)
 Faktiskt så känner jag dig sen länge tillbaka.
 Men hallå, vi är syskon ju.
 Vi har gått i samma klass - we go faaar back =D
 Jag känner dig inte men brukar kika förbi då och då
 Alltså, jag råkade bara snubbla förbi - du borde plocka upp lite efter dig =)
 Vi är ju polers och du känner mig
 Å jag är en förälder eller mor/farförälder som vill hålla lite extra koll ;)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12
13
14
15
16 17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
September 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards